9 Temmuz 2013 Salı

E3 - Mevcut Generasyon Gözlemler

Bu hafta basindan beridir E3 ile ilgili gelismeleri anca yakalayabildim. Genel gozlemlerim ile kisadan notlar vereyim hemen... Yanliz bu notlara gecmeden once en klasik soru olan PS4 mu, XBox One mi sorusuna kendi acimdan cevap vereyim: Hala bilmiyorum.. Aslina bakarsaniz E3 civarinda cevap PS4 gibiydi, ama MS'in konferans sonrasi, hemen her alanda yaptigi son degisiklikler/gelismeler ile su anda XO tarafina daha yakin hissediyorum. Bu post disinda, sirf bu iki makinaya ozgu uzun bir post bir daha atacagim, neden XO'ya yakin oldugumu orada yazarim. Bu postun konusunu ise buyuk oranda elimizde mevcut makinalar :)
 
Sony, zaten basindan beri "Biz PS3'u 10 sene icin planliyoruz." diyorlardi. Microsoft da bu E3'de, 360'i en az 3 sene daha aktif destek vereceğini acikladi (hatta XO'nun arabirimine benzer bir arabirim bu sene geliyor, bu sekilde dashboard 4. kere degismis olacak). Bunun disinda EA'da mevcut konsollara en az 3 sene daha destek vereceğini soyledi. Yani bizim bu makinalar, next-gen konsollar ile bir yere gitmiyorlar daha uzunca bir sure.. Hatta Fifa 14'un PS2'ye bile ciktigi dusunulurse, bence bu destek, en azinda spor oyunlari icin cok daha uzun olur gibime geliyor.
 
Bunun disinda PS3 icin Sony muhtemelen en son exclusiveleri olacak olan Last of Us (Metakritik 95), Beyond: Two Souls, Gran Turismo 6 ve Move ile oynanan Puppetteer'i gostererek PS3'un hala tam arkasinda oldugunu gosterdi. MS tarafinda ise, ne yalan soyleyeyim, 1st party cok heyecanli birsey yoktu benim acimdan. Bir tek ilginç nokta, yine PC dunyasinda en cok oynanan oyunlardan biri olan, free-to-play World of Tanks'ın 360'a geleceğinin açıklanması idi.. MS anladigim kadari ile MineCraft ile (360 uzerinde 7 Milyon satmis bu arada) yakaladigi basariyi, burada World of Tanks ile bir daha yakalamak istiyor. Oyun, gold uyelerine bedava.. Tabii tanklari gelistirmek icin dolarlari MS'a vermek gerekecek anladigim kadari ile. Onun disinda ise MS, 360'i neredeyse tamamen, 3rd party'lere birakmis ve kendisi de XO'ya kaymis gorunuyor. Gerci asagida yazacagim 3rd party oyunlardan sonra bu cok da bir kayip olmadığı görülecek aslında..
 
3rd party oyunlar ise yine hemen hemen hepsi multiplatform ve liste yine oldukca zengin. En cok one cikan bu sene içinde çıkacak olan oyunlar ise: Assassins Creed 4, Batman: Arkham Origins, Battlefield 4, Call of Duty: Ghosts, Diablo 3, Fifa 14, Madden 25, NBA Live 14, UFC 14, PES 2014, Lost Planet 3, Final Fantasy 13:Lightining Returns, NFS: Rivals, Saints Row 4, Splinter Cell: Blacklist, Watchdogs ve GTA 5.. Bu verdiğim listede ise ozellikle iki open world oyun olan Watchdogs ve GTA 5, bu senenin en goze batacak oyunlari gibi duruyor. Yanlız Watchdogs dışında bütün oyunların sonunda bir sayı var maalesef. Yani yine orjinal IP oyun pek görünmüyor ufukta. Ama next-gen oyunların mevcut gen'e port edilmesiyle yeni oyunları görebileceğiz gibi.
 
Bir de bunlarin disinda seneye cikacak olanlar var: Titanfall(360), Destiny, Thief, Dragon Age:Inqusition ve MGS5: The Phantom Pain. Ozellikle MGS 5, mevcut makinlarda next-gen'i aratmayacak gibi duruyor. Yani next-gen bir makina almasak bile, 2013 ve 2014 cok rahat gecirebiliriz gibi duruyor.
 
Genel gözlemlere gelirsek: Bu seneye ozgu gordugum en önemli trend, multi-player'in artik oyunlarin daha buyuk bir kisim haline gelmesi. İkinci bir trend ise artık cep telefonu ve tabletler'in de oyunlarin entegre bir parcasi haline geliyor olması. Hatırlarsanız bu ikinci trend için MS geçen sene IOS, Android ve Win8 platformlarında çalışan Smartglass'ı 360'a getirmişti. Bir çok şirket bunu kullanmak yerine kendi native app'lerini tasarlayarak hem 360 hem de PS3 destekleme yoluna gitmişler gibi görünüyorlar. Benim demolardan gördüğüm NFS: Rivals, Battlefield 4 ve Watchdogs'un hepsinin kendi tablet/telefon app'leri var gibiydi. Şimdi bu gördüğüm trendlere ornek olmasi acisindan gordugum iki demodan bahsedeyim hemen. Aşağıda videoları da var:
 
Birincisi NFS: Rivals: Burada siz single player oyunu oynarken, gectiginiz bir bolgede bir Multi-player yaris yapiliyorsa sistem sizi uyariyor. Siz de isterseniz multiplayer yarisa dahil olup insanlarla kapisabiliyorsunuz, yaris bitince de single-player kisma MP oyun sonunda geldiğiniz yerden devam ediyorsunuz. Boylece hem SP, hem de MP kismi tek bir cati altinda toplanmis oluyor. Bunun disinda tabletden sizin oyunu takip eden bir arkadasiniz ise, size cesitli sekillerde yardim edebiliyor (misal helikopterle yolu aydinlatma gibi)..
 
Ikinci oyunumuz ise Watchdog: Yine single-player bir gorevi yaparken arkadaslariniz oyuna dahil olabiliyor ve sizinle ugrasan polislerin dikkatini cesitli sekillerde dagitabiliyorlar.. Bir baska modda ise sizin gorev esnasinda yakalamaniz gereken birisini, izin vermeniz halinde, AI yerine bir arkadasiniz oynayabiliyor. Bu sekilde SP olan kisimlar bile otomatik MP'a donebiliyor.
 
Bu oyunlarin disinda bir buyuk yeni genre ise MMO'lari animsatan ve buyuk haritalarda oynanan FPS oyunlari.. Burada oyunun gectigi dunya hemen hemen open-world ve oyun icindeki questler ve hikayeler MP olarak oynaniyor. Bu konuda da en goze batan uclu ise Respawn/EA'nin Titanfall (360, XO, PC), Bungie/Activision'in Destiny (360, PS3, XO, PS4) ve Ubisoft'un Tom Clancy:Division (XO, PS4, PC).
 
Titanfall seneye cikiyor ve E3'de bir cok odulu kapmis ve Critics Choice odullerinden de 6 dalda ödülü kapmış durumda (Sanırım bu kadarı dalı süpürme konusunda ilk). Oyunu yapan Respawn, Activision'dan olayli ayrilan ve CoD:Modern Warfare 1 ve 2'nin yapimcilari tarafindan kurulan bir sirket. Ozellikle MP oyunlar konusunda cok saglam deneyimi var. Oyun biraz MMO, biraz da Halo 4'deki Episodik content halinde oynan Spartan Ops'a benziyor. Siz cesitli gorevleri, cok buyuk maplerde arkadaslarinizla MP olarak oynayarak yapiyorsunuz. Oyun tamamen dedicated-serverlarda calisacagi icin, 360'da bile yuksek sayida oyuncu ve buyuk mapleri destekler halde olacagi soyleniyor. Oyunda isterseniz asker, isterseniz mechalari kullanabiliyorsunuz. Gorveler bir cok degisik acidan yaklasilabilecek gibi tasarlanmis.. Bu oyun hepimizin radarinda kalmasi gereken bir oyun gibi duruyor. 
 
Ikinci oyun ise Bungie'nin Destiny. Bu da aynen cok buyuk haritalar uzerinde, ister arkadaslariniz, ister gectiginiz bolgede takilan baska insanlar ile beraber kurdugunuz squadlarla size verilen gorevleri yapmaniz seklinde oynaniyor. O yuzden gosterilen kisimlarda tam bir MMO havasi, oyun mekanikleri ise oldukca Halo kokuyordu..
 
Son oyun ise The Division: Bu sadece next-gen konsollara geliyor. O yuzden teknoloji olarak obur oyunlara gore bir gomlek daha yukarida duruyor.  Bunda da yine yikilmis, yakilmis bir sehrin ortasinda guvenlik gorevlileri olarak dolasirken, gelen bir gorev icin o bolgedeki insanlarla (gercek oyuncular) takim kurup, gorevleri yapiyorsunuz. O yuzden bu da, benim gordugum kadari ile aynen Destiny gibi calisiyor. Bu oyunun obur ikisinden farki ise 3rd person shooter olarak oynanması.. Bu son oyunda da disaridan tablet uzerinde calisan bir application ile elinizdeki bir takim featurelarla arkadaslariniza yardim edebiliyorsunuz. Oyunda tablet ile bir mini-helikopter kontrol ediliyordu ve helikopter billboard arkasında duran bir düşmanı işaretleyerek oyunu oynayanlara yardım ediyordu.
 
Bu son bahsettigim 3 oyunun single-player kismi yok. Ucunde de butun oyun MP oynanacak gibi tasarlanmis. Titanfall bir de, Microsoft'un cloud computing ozelliklerini kullanarak AI ve fizikin cloud'da hesapliyor. Bu da evdeki sistemlerin üzerinden yük kaldıracağı için daha fazla karakteri aynı anda mevcut konsollarda bile görebilme şansı tanıyor. Yanlız tabii boyle persistent dunyalar olunca, bunun bir server gideri olacak. Benim merak ettigim acaba bu oyunlar sadece 60$'mi olacak yoksa bir de Gold/PS+ uyeligi disinda bir ek ucrete gerek olacak mi? Sanirim bunlari oyunlarin cikacagi 2014'de ogrenecegiz.
 
Grafik teknolojisi konusunda da EA/Dice'in FrostBite 3 (Battlefield 4, NFS:Rivals, Dragon Age 3:Inqusition, Mirrors Edge 2) almis basini gitmis gorunuyor. Tabii bu bizim generasyon konsola da oldukca basarili bir sekilde gelecegini tahmin ediyorum; FrostBite 2'den sonra hem PS3'u hem 360'i iyice tanidiklari icin, bu yeni motoru da olabilecek en iyi şekilde bizim platformlara da gecireceklerini tahmin ediyorum.. Bu konuda bir diger ilginc nokta ise 360/PS3 icin neredeyse default oyun motoru olan Unreal Engine'in next-gen konsolar icin hic ortada olmamasiydi. Anlasilan bir cok sirket bir onceki sefer cok hazirliksiz yakalanmis, ama bu generasyona hemen hepsi kendi oyun motorlari ile giriyorlar, ve hepsi de oldukca basarili duruyor.
 
Bunun disinda tabii ki asil bombalar yeni konsollar ve onlarla beraber cikacak olan next-gen oyunlar, ama bunlari bir sonraki post'a birakiyorum :) Ama once tabii ki videolar:
 
Benim favorilerim:
 
 
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder