22 Mayıs 2013 Çarşamba

Xbox One APU

Dunku sunumda Xbox One APU konusunda cok fazla detay vermediler, ama sonra twitch.tv'de sistemin mimarlari ile yaptiklari soyleside ve daha sonra internete verilen bilgilerde daha once VGLeaks'de yazan sizintilarin dogru oldugu sinyalini verdiler. Buna gore yeni konsoldaki APU, 8 cekirdekli AMD'nin tabletler icin yeni Jaguar core'u (2x2 L2 cache ile beraber), 12 tane yine AMD'nin GCN 1.1 tabanli Compute Unit (CU) ve 32 MB ESRAM'da olusuyor.

Islemci aslinda mevcut 360'daki CPU tersine out-of-order mimari yapisina sahip, yani gelen komutlari gelis sirasi ile calistirmak yerine sonucu degistirmeden sirasini degistirerek calistirabiliyor. Bu da ozellikle daha yavas komutlarin yada ana hafizaya ulasim sirasindaki uzun beklemelerde (bu 100+ clock cycle'in uzerinde olabiliyor) sistemi kitlemedigi icin cok ise yariyor. Ayrica L2 cache miktari da mevcut 360'a oranla 4 kata cikmasi da yine eskiye gore ana hafizaya daha ulasim gerektirdigi icin bir avantaj sagliyor.

GPU tarafina gelirsek, daha once olan sizintilara gore 800 Mhz'de calisan 768 ALU core'a sahip. Bu da 1.2 Tflops bir islem gucu getiriyor. Buda 360'a gore x5 islem kapasitesi anlamina geliyor. Bir de 360'daki Dx9 tabanli 5D vektor makina yerine, komutlari sadece 16 1D eleman uzerine uygulayan bir sistemden dolayi sistem cok daha verimli calisabiliyor. Bu acidan da 360'a karsi bir avantaji var. Bir de kosullu calisma esnasinda 16'lik grup uzerinde islem yapilamamasi durumunda uzerinde islem yapilamayan elemanlar icin 360'da 5 ALU birden bosa giderken burada sadece tek ALU bosa gidiyor. Bu acidan da 360'a gore bir arti var. Tabii bir de DX11.1x destegi. Sonuna bir X ekledim cunku Xbox'a ozel bir takim yeni ozellikle olacagi soyleniyor.

GPU'nun cok verimli calisabilmesi icin hizli bir sekilde data iletimi yapilmasini saglama ise ESRAM sayesinde oluyor. 360'daki sadece frame-buffer olarak calisan 10MB EDRAM'in aksine Xbox One'da uzerinde her turlu islem yapilabilen (texture okuma/yazma ve frame-buffer olarak kullanma) 32 MB'lik ESRAM var. SRAM olmasinin avantaji hem az guc cekmesi, hem latency'nin dusuk olmasi, hem de bandwidth'in yuksek olmasi. Sizintilara gore latency ana hafizaya 100+ clock cycle seviyesinde olurken, ESRAM'a 21 cycle. Ayrica yine ana hafizaya bandwidth 256 bit bus'a ragmen anca 68 GB/s ile sinirli iken burada 102 GB/sn seviyesinde (Ikisi de aslinda 360'in yaklasik 3 kati kadar). Bununda GPU'nun verimliligini arttiracagi tahmin ediliyor.

 Simdi buraya kadar bilinen bilgileri verdim. PS4 ile karsilastirma acisindan eger bu specler dogruysa Xbox One, PS4 ile:
- Ayni islemci gucune sahip (eger CPU'nun clock rate'i degisik olursa orada kucuk bir fark olabilir, ama buradaki farkin %10'dan fazla olmasi cok zor)
- PS4 GPU, XBox APU'nun 1.5 kati matematik islem gucune sahip (12 CU vs 18 CU)
- Toplam sistem hafiza bandwidth ikisinde de yaklasik ayni. Yanliz PS4 GDDR5 sayesinde butun 8 GB hafizaya bu bandwidth ile erisebilirken, Xbox One bunun sadece ucte biri ile 8 GB hafizaya erisebilirken, ucte ikisi ile sadece 32 MB ESRAM'a ulasabiliyor. Xbox'in bu dezavantaji, latency dusuk oldugu icin GPU'yu daha verimli kullanma sansi olarak avantaja donuyor

Bu acidan bakarsak XBOX One GPU sistemin zayif noktasi gibi duruyor. Yanliz dunku sunumda verilen bir rakam aslinda bunun boyle olmayabilecegi sinyalini verdi. Daha once aciklanan sizintilarda bu 12 CU'nun 800 Mhz'de calistigi yazilmisti. Bu GPU'nun yeni cikan AMD'nin 7790 serisi ile ayni oldugu dusunurulse ve o chipin max calismada 85W cektigi dusunulurse, bu hesaba gore Xbox APU'nun 56W cekiyor anlamina gelir. Yine AMD'nin daha once verdigi rakamlara gore CPU'da yaklasik 10-12W cektigi, ESRAM'in ise 2-3W cekecegi dusunulurse, tum APU aslinda 70-75W cekiyor gorunuyor. Halbuki dun clock rateler hakkinda hic bilgi vermemelerine ragmen, tum sistemin en yuksek load altinda 100W cekecegi soylendi. Bu da aslinda islemci clock-rate'lerin arttirilmis olabilecegi anlamina geliyor. Hatta GPU'nun 1 Ghz ustunde bile clock-edilmis olma ihtimali var. Bu da islem gucunun 1.2 TFLops degil, 1.5+ TFLops ustunde olacagi anlamina geliyor. Bir de ESRAM'in getirecegi verimlilik uzerine gelirse o zaman Microsoft'da Sony ile durumu esitlemis demektir. Tabii bunlar spekulasyon, dogrulugunu ya E3'de, yada GamesCon'da yada alet ciktikdan sonra hackerlarin incelemesinden sonra ogrenecegiz demektir.. :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder