19 Haziran 2019 Çarşamba

Next-gen Unleashed...


Image result for scarlett xbox

Bir E3'u daha geride biraktik.. Yazacak o kadar cok sey var ki.. Stavia, Navi, bir suru oyun... Onlardan once ama en cok heyecanlandiranla baslayalim..

Aslinda bu yaziyi "Scarlett Teased" diye yazacaktim.. Malum Sony'den sonra MS da kartlari cok acmamakla beraber next-gen icin ilk tanitimini yapti.. Ama sonra baktim ki Sony'nin aciklamalari ile cok fazla karsilastirma yapiyorum ve ikisi de o kadar cok paralel ki, yaziyi genel olarak next-gen makinalar icin degistirmek daha anlamli oldu.. O yuzden yazi hem Project Scarlett hem de Sony'nin adi cok buyuk ihtimalle PS5 olacak next-gen'ini de kapsiyor olacak.. Ikincisi ise yaziyi yazarken ozellikle CPU ve GPU icin oldukca detaya girdigimi ve genel bir giris yazisindan oldukca uzaklastigimi gordum. Oyle olunca bu iki basligi kendi yazi basliklarina tasimaya karar verdim. O yuzden bu yazida sadece kisa bir ozet olacak bu iki konuda..

Once bilinenlerle baslayalim: Her iki konsolda aciklandigi kadari ile AMD'nin en son model mimarileri olan CPU icin Zen 2 ve GPU icin Navi mimarisini kullaniyor.. Ikisi de AMD'nin E3 ve Computex esnasinda acikladigi benchmark sonuclarinda gozuktugu kadari ile kendi klasmanlarinda hem Intel hem de Nvidia'ya kafa tutabilecek gibi duruyor..O yuzden yedi senedir bizimle beraber olan eski teknoloji GPU mimarisinden ve tablet icin tasarlanmis olan oldukca dusuk spec'li CPU'dan kurtuluyoruz artik.. Phil Spence'in sunumunda X1X'e oranla x4 performans artisi getirecegi iddaasi disinda performans konusunda cok bir bilgimiz yok.. Ama her iki mimarinin de tanitilmasi ve bu urunleri kullanan CPU ve GPU'lar hakkinda benchmark bilgilerinin verildiginden dolayi bunun ne kadar dogru olabilecegini dedigim gibi iki yazida daha detaylica yazacagim..

GPU konusunda bir baska verilen bilgi ise her iki konsolunda 8K, 120 Hz ve variable refresh rate (VRR) destekleyecegi.. Bu ucu de aslinda HDMI 2.1 spec parcasi. Bugun piyasada bulacaginiz her hangi bir GPU'da HDMI uzerinden olmasa da teorik olarak bunlari buyuk oranda zaten destekliyor. O yuzden yeni konsollar HDMI 2.1 ile geliyorsa o zaman bunlarin da desteklenecegi otomatik zaten, yani cok onemli ve yeni bilgi degil. Onemli olan 120 Hz'i hangi cozunurlukte, 8K'yi kac frame/saniye'de destekliyor olmasi. VRR zaten X1X'de bugun bile var.

GPU konusunda aciklanan bir baska ozellik ise ray-tracing.. Sony buna deginmekle beraber aciklamasi cok muallakti ve daha sonra bunu audio ray-tracing'e bagladi. Asagida yazdigim gibi benim tahminim PS5 uzerinde ray-tracing icin bir donanim hizlanma olmayacak sanki. MS ise ozellikle donanim olarak ray-tracing hizlandirma olacagini acikladi. Bu da cok sasirtici degil cunku zaten ilk onlar herkesten once bir ray-tracing yazilim arayuzu olan DXR'i Windows 10'a getirdiler.. O yuzden olmamasi surpriz olurdu aslinda. Ozetle bu ongorum dogru ise Scarlett grafik ozellikleri acisindan PS5'e gore bir adim (hem de ciddi bir adim) onde olacak demektir.

Yine bir baska aciklanan ise yeni konsollardaki saklama alaninin artik solid-state disk (SSD) tabanli olmasi.. Sony aciklamayi yaptigi zamanda PS5 disk hizinin o zaman piyasadaki tum SSD disklerden daha hizli olacagini soylemisti. O zaman piyasadaki en hizli SSD, PCI-Express 3.0 x4/NVMe arayuzunu kullanan ve genelde hizi 2-2.5 GB/sn okuma/yazma hizi ile sinirli olan diskler idi. Bu aciklamadan sonra AMD hat basina iki kat fazla bandwidth veren PCI-Express 4.0 destekleyen urunlerini (Zen 2 ve X570) tanittiktan sonra bir kac SSD disk ureticisi de 4-5 GB/sn okuma/yazma hizina sahip SSD'leri tanitti. Bu da bize PS5 uzerinde olan disklerin de yaklasik hizi konusunda bir ipucu veriyor aslinda.. Benzer sekilde MS da Scarlett'in tanitiminda bir onceki konsol generasyonuna gore x40 hizlanma getirecek bir SSD uzerinde calistiklarindan bahsetmisti.. Eski konsollarindaki hard diskler anca ortalamada 100-110 MB/sn veri transferine izin verdigini dusunurseniz x40' da bunu aynen yaklasik 4 GB/sn'e koyuyor. Bunun disinda su anda bunun PC uzerindeki gercekleniminde bu flash memory, SATA/PCI-Express bus, NVMe ve tum bu arayuzleri destekleyerek kontrol eden bir controller-chip vasitasi ile olurken, kapali bir sistem ve standart uyumlulugu problemi olmayan bir konsolda bunun ana islemci icinde custom bir controller ve direk bagli oldugu flash memory ile olmasinda bir engel yok.. Bu da PCdeki en hizli disklere bile gore cok daha verimli, gecikme dusuk, cok yuksek okuma hizi olan ve dahasi bazi fonksiyonlari programcilar tarafindan yonlendirilebilecek bir disk demek.. Sony yaptigi bir demoda PS4 Pro uzerinde ~8.5 saniyede yuklenen bir Spiderman bolumunun bu yeni disk yapisi ile 0.8 sn'de yuklenebildigini gosterdi..Sadece bu da degil, bir de neredeyse jet hizi ile sehir icinde dolasirken yeni aletin streaming konusunda hic problemi olmadini da gosterdiler.. Bu ozellikle yeni nesil oyunlarda detay acisindan cok ciddi bir sicrama olacagini gosteriyor.. Son olarak da diskler custom olacaksa muhtemelen PS2/Xbox zamaninda kalan memory kart benzeri SSD modullere gidiyoruz demektir.. Yani muhtemelen Sony ve MS tekrar bir nevi disk ureticisi haline geliyorlar kendi platformlari icin :)

Sony'nin teaser da bir one cikardigi ozellik ise audio.. Yeni makinada 3D audio'nun cok daha hassas ve efektif olacagi ve ray-tracing'in burada da kullanilabilecegi ile ilgili bir aciklama yaptilar. Aslinda 3D audio cok uzun zamandir yapiliyor zaten ve bu konudaki kutuphaneler aslinda cesitli ortam akustik modellemeleri yapabiliyorlar. Ama tabii ortamdaki kullanilan materyaller ve mekanin seklini kullanarak seslerin ortam icindeki yayilimi daha gercekci olarak modellenebilir.. Burada nasil bir arti olacagini kestiremiyorum su anda, ama sanirim Sony bunu one cikardigina gore launch'da da bu konuda daha cok bilgi aliriz.. Bu arada PS bu konuda Xbox'in hep bir adim gerisinde idi bu generasyon. Muhtemelen bu ozelliklerle beraber Dolby Atmos ve daha onemlisi Dolby Atmos Headphone'u da Sony platformunda gorecegiz artik herhalde..

Yine bir baska aciklanan ise PS5'in PS4'e geriye dogru uyumlu olacagi idi.. MS bu konuda aslinda bir adim (yada uc adim) daha ileri giderek Scarlett'in kendinden onceki tum Xbox generasyonlari ile geriye dogru uyumlu olacagini acikladi.. Yani eldeki oyunlar yeni makinalarda da calisacak. Hatta bir suredir XBO ve PS4'e cikan oyunlarin hedef frame rate'i sabit tutacak sekilde dinamik cozunurluk/dinamik rendering ozellikleri gibi mekanizmalar kullandigini dusunurseniz, bu oyunlar cok daha guclu yeni konsollarda muhtemelen frame-rate'i hedeflenenden sekmeyen ve grafik olarak en tepe noktadaki hali ile calisacaklar.. Buna bir de kucuk patchlerle 60 hatta 90/120 fps modlari eklerlerse, bir cok eski oyunu tekrar ziyaret etmek sart olabilir.. Buna paralel olarak MS bir de Xbox One uzerine cikan tum aksesuarlarin Scarlett uzerinde de calisacagini acikladi.. Yani extra controller icin harcama yapmaya da gerek olmayacak MS tarafinda.. Ozellikle Elite controller icin yatirim yapanlar icin guzel haber..

Bir baska aciklanan ise bu yeni konsollar icin cikacak ilk seri oyunlarin eski konsollara da (PS4/XB1) cikacak olmasi... Phil Spence'in yine dedigi gibi artik onemli olan satilan konsol miktari degil, satilan oyun ve servisler.. Tabi bu ikisi uzun vadede birbirinden cok kopuk degil, ama anladigim kadari ile yeni konsollar cok ucuz olmayacagi icin her iki platformda eski kullanicilarini arkada birakmadan, onlara kendi istedikleri hizda, konsollar arasi bir gecim ortami sunacak gibi duruyorlar.. Bu kullanicilar icin iyi tabii; sonuc olarak eger oyunlar hem XBO/PS4 hem de Scarlett/PS5 platformlarina en az 2-3 sene daha gelir ve platformlar arasi cross-play de mumkun olursa, kullanicilar hic bir 1st/3rd party oyunu kacirmadan ve hala tum arkadaslari ile oynamaya devam ederek fiyatlari kendilerine uygun noktaya geldiginde yeni nesile gecebilirler.. Bu tabii bir acidan da kotu, cunku genelde oyunlar en kotu makinayi baz alarak tasarlanacagi icin yeni makinalarin ozelliklerine gore tasarlanan oyunlarin cikmasi da epey gec olacak demektir.. Yani Scarlett X1XX, PS5 de PS4 Ultra gibi kullanilacak demek oluyor bu bir sure...

Peki aciklanmayanlara gelirsek: Aslinda en onemlisi sanirim Ram miktari.. Her iki konsolunda 256-bit bus ile 384-512 GB/s bandwidth veren (12 - 16 Gbit/s ram chipleri ile) GDDR6 kullanilacagi aciklandi. Dedikodu yazan bir cok yazi ram miktarini 20-24 GB arasina koyuyor. Ben buna cok ihtimal vermiyorum.. Neden derseniz, aslinda gecen sene olsa herseyden once DRAM fiyatlandirmasi buna izin vermez derdim.. Gerci DRAM fiyatlari son bir sene icinde ozellike fazla uretimden dolayi oldukca dustu, ama bu DDR4 icin gecerli.. Su anda daha sinirli uretilen GDDR6 icin benzer sekilde bir fiyat dususu var mi cok emin degilim; ayrica AMD'nin yeni 5700 serisi ve Nvidia'nin RTX serisinin 350$'dan baslamasinin bir sebebi de bu muhtemelen.. Bir baska faktor ise guc tuketimi.. Aslinda bu yeni generasyon ram'da voltaj GDDR5'e gore 1.5V'dan 1.35V'a inmis durumda. Bu da aslinda %20'e yakin bir guc tuketim tasarrufu getiriyor, ama tabii ayni data transfer rate'inde.. Muhtemelen Sony de MS da 12 Gbit ile 14 Gbit arasinda bir transfer hizinda calisan chipleri kullanacaklar simdiki 6.5 Gbit yerine. Oyle olunca guc tuketimi %20 dusuyor ama transfer rate iki katina cikinca, toplam guc tuketimi de yaklasik 1.6 kat artmis olacak. Gerci MS, X1X'de kullandigi 384 bit bus'tan (12 hafiza chip) 256 bit bus'a inerse (8 hafiza chipi) bu da extra 1/3 dusus demek (yani MS icin aslinda yaklasik X1X ile ayni guc tuketimi demek). Ama bu secimin bir sinirlamasi daha var.. GDDR6 standardi modul basina en fazla 16 Gbit'lik chiplere izin veriyor yani 2 GB/module.. Oyle olunca zaten 256 bit bus ile kullanilabilecek en fazla ram da 16 GB ile sinirli. Bunun artmasi ancak bus'in 320 yada 384'e gitmesi ile mumkun. O da direk tekrar power tuketimini arttirmak ile kalmayip, memory bandwidth'i de cok ucuk miktarlara goturuyor ki yine cok ihtmial vermiyorum. Bunun disinda uzun bir suredir oyun tasarimi uzerine okudugum yazilarin hic birinde bir developerin mevcut konsollardaki ram miktarindan da sikayet ettigini gormedim.. Ustelik bir de bu yeni SSD'ler ile bu ram cok hizli bir sekilde guncellenebiliyorsa, o zaman 12 GB'dan daha fazlaya ihtiyac var mi gercekten? Mevcut 20-24GB miktarlari aslinda developer kitleri uzerinde olan x2 ram miktarindan geliyor cok buyuk ihtimalle. X1X'in de developer kiti uzerinde 24 GB ram var mesela, ama biliyorsunuz ki son kullaniciya satilan sistemler uzerinde sadece 12 GB ram geliyor.. O yuzden ram miktarini 12 - 16 GB arasinda gorurseniz sasirmayin ve benim de beklentim bu yonde.

Bir diger bilinmez ise aletlerin cikis fiyati.. Burada da artik 499$'dan daha azini pek beklememek lazim. MS zaten 499$/499E'in iyi bir gaming degeri verdiginde konsolcular tarafindan kabul edilebilir oldugunu gosterdi. Benzer sekilde Sony'de PS5 ile eski makinalarin gecersiz olmayacagini ve zaman icinde bir gecis beklediklerini acikladi. O yuzden onlar da fiyatlandirmada muhtemelen cok agresif olmayacaklar.. Bir de aslinda sistem uzerinde kullanilan parcalarin masrafi da 7-8 sene onceye gore bir miktar artmis gorunuyor. Misal 7nm'de bir chipin uretim maliyeti ayni boyuttaki 14nm'deki bir chipe gore %30 daha pahali. Benzer sekilde GDDR6 ramlar da GDDR5'e gore daha pahalidir muhtemelen. O yuzden ben artik 399$lik bir launch alete cok ihtimal vermiyorum ama tabii ilk basta zararina satmaya karar verirlerse o zaman baska.. Bir de umarim Trump'in gumruk vergisi de cok etki etmez.. O da bir baska faktor olacak cunku..

Bir de aciklanmayan aslinda bu aletleri tanimlayacak yazilim ve kullanim ozelliklerinin ne oldugu.. Ikisi de yeni getirecekleri kullanim ozelliklerini sir gibi sakliyorlar ve ancak platform launch da gorecegiz.. Gecen generasyonu tanimlayan social ozelliklerdi, bakalim bu generasyon ne cikacak..

Daha kisa yazacagim dedim ama cok aldi gitti yine.. Yaziyi bitirmeden once en sonda cikis tarihi ile ilgili spekulasyonumu yapayim, ama once bu spekulasyonu neye dayandirdigimdan bahsedeyim. Bundan yaklasik sekiz sene once daha PS4 adi bile ortada yokken AMD'nin ozellikleri saglam bir gaming islemcisi, o zamanki bir grafik benchmark testi sonuclarinda ortaya cikmisti.. Bir sene sonra PS4 aciklandiginda o testlerin sonucunda gorunen CPU/GPU specleri ile PS4'dunkiler birebir tutuyordu. Simdi burada diyebilirsiniz ki neden bir konsol islemcisi bir PC benchmarkinda calissin. Aslinda onun da cevabi AMD'nin ayni sene sonunda piyasaya cikardigi Jaguar CPU mimarisine ve GCN1 GPU mimarisine sahip bir tablet application-processing-unit (APU) da yatiyor. Bu APU'nun spec dokumanina bakildiginda tum system-on-a-chip (SoC) mimarisinin PS4 ile tamamen ayni oldugu (ayni CPU, ayni GPU, bunlari birbirine ve ana hafizaya baglayan ayni bus yapisi) goruluyor.. O kadar ki ucuz tablet islemci uzerinde kullanilmayan bir 256 bit GDDR5 controller bile var.. PS4'den farki ise 8 CPU core yerine 4, 18 GPU core yerine de 2 GPU core olmasi. Yani AMD aslinda zaten bu APU icin PC uzerinde kullandigi driverlarin ve yazilimlarin aynisini kullanarak PS4 APU'yu da PC islemcisi gibi calistirabilir hale gelmisti. O yuzden PS4'un islemcisinin PC uzerinde benchmark edilmis olmasi cok garip degil. Simdi bir baska gercege gelelim: AMD son bir kac senedir yeni nesil mimariyi tasiyan islemci ve grafik karti urunlerini once cikarip, bir sene sonra da bu iki mimariyi bir APU uzerinde birlesecek hale getiriyor. Misal bu sene Zen2 tabanli islemciler ve Navi mimarisine sahip grafik kartlari piyasaya cikiyor olmasina ragmen, Zen2 tabanli islemciler ile ayni numaralandirmayi tasiyan (Ryzen 3x00G serisi) APU islemciler hala gecen seneki Zen+ ve Vega grafik mimarisini tasiyor. O yuzden aslinda AMD'nin bu sene cikardigi Zen2 ve Navi grafik corelarini tasiyan APU da seneye cikacak. Yani PS5 ile ayni zamanda.. Gelelim son ipucuna: AMD'nin  yine ilk olarak bundan 6-7 ay once, ikinci olarak da 1 ay once benzer bir grafik benchmark'a giren iki gaming APU'un test sonuclarini yayinladigi yakalandi. Ilk seferinde bu 1.6 Ghz islemci, 1.0 Ghz GPU hizina sahip "Engineering sample" olan bir chipinki idi.. Ikinci seferinde ise islemci hizi 1.6 ile 3.2 Ghz arasinda, GPU hizi da 1.0 ile 1.8 Ghz arasinda olan bir "qualification sample"'in benchmark sonuclari idi. Iste bu bizim muhtemelen PS5 chipi. "Engineering sample" buyuk oranda calisan ama hala icinde bug'lar olan bir islemci demek. Genelde bu buglarin bulunmasi, temizlenecek yollarin aranmasi ve ayni zamanda platform/yazilimi ayaga kaldirmak icin kullanilan bir surumdur bu.. Hizi da son hedeflenen hiza gore dusuktur bu buglardan dolayi.. "Qualification sample" ise bu problemlerin cok buyuk oranda cozuldugu ve artik uretim oncesi yapilacak islemlerin/testlerin yapildigi chiptir. Uretici bununla beraber artik platformu ve yazilimlari son haline getirir.. Uretim esnasinda olacak chip kaybi konusunda testler yapar, clock rateleri belirler ve dahasi artik developer kitleri yapabilecek hale gelir.. PS5 konusunda bir cok developerdan gelen dedikoduda bundan iste, cunku developer kitleri bir suredir developerlarin ellerinde muhtemelen.. Islemcilerin uretimi de cok uzak degildir ve muhtemelen 6-9 ay icinde islemciler bir urunun icinde konacak hale  de gelir.. Tabii urunun cikmasi sadece bir tek islemciye bagli degil. Bir konsol icindeki komponent sayisi derya-deniz.. Ama bunun en kritik parcasi islemci ve o da artik oldukca hazir gorunuyor..Cok muhtemelen Sony isterse 2020'nin ikinci ceyreginde (Nisan-Haziran) bile PS5'i piyasaya cikarabilecek durumda gorunuyor o yuzden: Simdi Sony'nin neden bu sene E3'u pas gectigini de gorebiliyoruz.. Hem herkesin soracagi PS5 sorularindan kurtuldular, hem pek birsey aciklamayarak bu seneki PS4 satislarini cok etkilemediler, hem de oyun studyolarini hatasiz calismasi gereken bir demo icin aylarca bosuna calismaktan kurtarip, PS5 launch'a kitlenmelerine olanak verdiler.. Benim tahminime gelirsek muhtemelen Sony aleti Subat gibi tanitacak aynen PS4'de yaptigi gibi.. Sonra da eger ozellik yada performans olarak gerideler ise (yukarida yazdigim GPU ozellik olarak bir ay sonra piyasaya cikacak Navi grafik kartlari ile ayni ise o zaman hardware ray-tracing yok demektir) cok muhtemelen MS'un zaman olarak onunde olmak icin Mayis-Haziran gibi launch edecekler. Cyberpunk 2077'nin yada Watch Dogs Legion'in oynanabilecegi en iyi platform PS5 olursa sasirmayin o yuzden...

Peki ya Scarlett.. Bu konuda birsey bulmak gercekten zor.. MS ilk Xbox One icin de X1X icinde aslinda islemci ve GPU icin corelari AMD'den lisanslayip geri kalan herseyi kendi tasarlamisti.. Tamamen kendilerine has bus yapisi, baska bir sirketten alinan audio icin DSP core, hic bir AMD GPU'da olmayan HDMI'dan gelen goruntuyu bile kendi yarattigi ile birlestirebilen image composite engine Xbox One'i olusturan bloklardi. O yuzden gelistirmeler MS'un kendi labinda yapildigi icin disari da pek birsey sizmiyor. Simdiye kadar MS'un labinda test edildigi iddaa edilen bir chipin specleri ile ilgili bir screen shot sizdi.. Ama o da bogus gorunuyor cunku MS'da grafik corelarin Navi oldugunu aciklamasina ragmen, bu screen shot'daki GPU core bir sonraki AMD grafik mimarisini isaret ediyor (ama eger dogruysa PS5'e gore performansi daha da yuksek bir alet geliyor demektir, ama fiyati nasil 499$'da tutabilirler o zaman bilmiyorum)..  MS'un Scarlett tanitim videosunda da "eger bogus" degilse bir labda muhendisler board gelistirme ile ugrasiyorlardi. O yuzden benim tahminim Scarlett'in temelini olusturan islemci var ve Engineering Sample olarak da MS'un labinda mevcut. Ama yine bir kac yoneticinin E3 esnasindaki konusmasindan da anlasilacagi gibi bu chip daha hic bir oyun studyosuna (kendilerinin ki dahil) gitmis olmadigi ortaya koyuyor. Yani MS bariz bu konuda Sony'nin 6-9 ay gerisinde.. Peki bu bir dezavantaj mi? Bence degil: AMD'nin roadmap'e bakilirsa ray tracing destegi Navi20 icinde gelecek sene geliyor ve cok buyuk ihtimalle bu destek Xbox Scarlett'e de geliyor. Yine roadmap'e bakarsaniz bu chip 7+nm node'uda olacak. Bu node ayni alanda icinde %20 daha fazla transistor miktarina ve %10 guc kazancina olanak veriyor. Iste bu ekstra kazanimlar sanirim MS'un donanim olarak ray-tracing destegi vermesine olanak verecek. Benzer sekilde CPU tarafi da 7nm+ olarak uretilecegi icin orada da ufak mimari degisiklikler ve akabinde PS5'e gore daha iyi bir performans mumkun olacaktir.. Benim tahminim qualification sample tasiyan chipler muhtemelen bu sene sonu ile gelecek sene Subat-Mart arasinda herhalde MS'in ana labina,  oradan da launch oyunlarini tasarlayan studyolara ilk kez ulasacak. Aynen Scorpio (X1X)'de oldugu gibi 2020/E3'de kendi studyolarina ulasan developer kitler uzerinde guncellenmis ilk seri Scarlett oyunlari gorecegiz ve benzer zamanlarda son halini almis gercek developer kitler de 3rd party tasarimcilara da gidecek.. Sene sonunda da XB2 yine sinirli sayida kutu ile launch edecek ve tum developerlardan ilk seri oyunlari Scarlett uzerinde en verimsiz hali ile gorecegiz, ama muhtemelen o bile eminim bizi cok etkileyecek, ozellikle ray tracing destegi dedikleri gibi olursa.. Benim bu konuda en son merak ettigim sey ise gecen sene aciklanan "next-gen consoles"un (konsol cogul dikkat cekerim) gerceklesip gerceklesmeyecegi.. Bu sene E3'de bu tekile inmis gibi duruyor. Herkes MS'un cok daha modern bir mimari ile X1X'ile ayni performansa sahip ama 60 fps'i de cok rahat verebilecek bir CPU'ya sahip bir makina cikaracagini tahmin ediyordu. Bu makina X1X'i de iskartaya cikaracakti. Ama bu konudaki planlar degismis olabilir. Yukarida bahsettigim gibi 6-9 ay geride olduklari bir projeyi daha da karisik hale getirmekten vazgecmis olabilirler..

Next-gen yarisi tam olmasa da ucundan basladi artik.. Cok heyecanli zamanlara giriyoruz.. Hem ozellik hem de hiz acisindan mevcut en iyi konsolu bile saglam katlayacak aletler geliyor ve umarim makul fiyatlara.. Bundan sonraki yazida Phil Spence'in X1X'in 4 kati gucunde iddaasini irdeleyecegiz.. Umarim hem bu yazi, hem de o yazilarin sonunda siz de benim gibi heyecanlanirsiniz.. :)

Kaynaklar:

  1. Xbox Scarlett Sunumu/Tariler: https://www.youtube.com/watch?v=XdVTofTE7wE
  2. PS5 SSD Demo: https://www.youtube.com/watch?v=VGgGZxJLSog
  3. PS5 Teaser Yazisi: https://www.theverge.com/2019/4/16/18401209/sony-playstation-5-details-8k-graphics-ray-tracing-ssds-ps4-backward-compatibility
  4. Yeni generasyon PCI-E 4.0 SSD: https://www.tweaktown.com/articles/9031/phison-ps5016-e16-pcie-ssd-first-look-preview/index.html
  5. GDDR5 vs. GDDR6 (Nvidia 2x00 tanitim yazisi): https://www.anandtech.com/show/13282/nvidia-turing-architecture-deep-dive/8
  6. Beklenen PS5 islemcisi: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2019-is-amd-gonzalo-the-ps5-processor-in-theory
  7. Scarlett sizintisi (muhtemelen bogus): https://imgur.com/a/1A6aoQ2
  8. 7+nm vs. 7nm: https://www.anandtech.com/show/14228/tsmc-reveals-6-nm-process-technology-7-nm-with-higher-transistor-density

2 yorum:

  1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  2. Öncelikle güzel yazı için teşekkürler. Uzun süredir konsollar için AMD paket çözümleri tercih ediliyor, Intel ve Nvidia'nın PC tarafında yeterli kazancı var demek ki, konsol üreticileri ile ortak bir çalışmaya girmediler, girmiyorlar. Uzun süredir AMD çipleri kullanılsa da oyun üreticileri üzerinde çok daha verimli olacak Vulkan API kullanma tercihini oluşturmaması da, hala Intel/Nvidia'nın yani PC'nin oyun dünyasındaki yaptırım gücünün kanıtı mıdır?

    YanıtlaSil